אודות המרכז

תכניות לצוותים

מרכז חוסן שדרות פועל מזה 10 שנים לחיזוק החוסן של תושבי העיר על רקע המצב הביטחוני, באמצעות מתן מענה רגשי, פיתוח חוסן קהילתי, חיזוק החוסן המשפחתי והאירגוני וקידום המוכנות לחירום. עיקרון מרכזי בעבודת מרכז החוסן הוא שיתופי פעולה עם הרשות המקומית והאירגונים העובדים בתוכה. מרכז חוסן רואה במערכת חינוך מתפקדת ומשמעותית עוגן מרכזי בחוסנה של העיר ועל כן, בתמיכתו של ראש העיר- אלון דוידי, מנהלת אגף החינוך- מרים ששי ומנהלת השפ"ח יפית חסן, חברנו ליצירת מגוון מענים לצוותי החינוך ולתלמידים. 

כחלק מההיערכות לשנת תשע"ח הנכנסת אנו מציעים לכם מגוון תוכניות לצוותים החינוכיים שמטרתם להקנות כלים למורים, להעשיר את הידע למנוע שחיקה ולתת אוויר לנשימה.

כל בית ספר יכול לבחור תוכנית לצוות, התוכנית תותאם מבחינת התכנים ומספר המפגשים על פי הדרישות והצרכים השונים של כל בית ספר. בכל תכנית, תינתן התייחסות ייחודית למציאות הביטחונית והשלכותיה על התלמידים והצוות החינוכי.

• בהמשך תינתן תוכניה יחודיתהמיועדת לתלמידים (פיתוח מנהיגות בית ספרית למוכנות לחירום, פיתוח החוסן, תוכניות יחודיות במרכז לטיפול באמצעות בעלי חיים ועוד)

 

מס'

שם התכנית

תכנים עיקריים ודרך ההפעלה

מבנה התכנית

הנחייה

1

"זה הגבול שלי"

בסדנא נכיר את הגבולות הפנימיים והחיצוניים שלנו, נדבר על שמירה עצמית לצד שמירה על התלמידים ועל הרגשות העולים בנו כאנשי מקצוע בתפקיד כ"כ מורכב ותובעני. הכלים המרכזיים בסדנא זו, הינם מתחום המשחק והדרמה.

24 מפגשים- לדבר עם תמר

נט"ל

2

"פוקוס עצמי"

סדנת צילום והתבוננות בעיניים חדשות, על מושגים כמו כוח, עוצמה, פגיעות, חוסן והתמודדות. נבחן אילו משאבים קיימים בנו ואף נגלה משאבים שלא היינו ערים לקיומם. הסדנא כוללת צילום בטלפון הסלולרי. ניתן ליצור בסוף הסדנא תערוכת צילומים.

10 מפגשים, בני 3 שעות

נט"ל

3

"קריאה מחסנת"

חוסן והתמודדות בטקסטים מתקופות שונות מהתנ"ך ועד היום.

לימוד משותף מאתגר, מפרה ומעשיר את הרוח והנפש.

6 מפגשים בני 3 שעות

נט"ל

4

"תיאטרון פלייבק"

בסדנא נעסוק בסיפורים האישיים ושיקופם באופן יצירתי וספונטני ע"י הקבוצה.

נשלב משחקיות, עבודת גוף ורגש, המאפשרת צמיחה וגילוי המשאבים האישיים והצוותיים.

8 מפגשים בני 3 שעות

נט"ל

5

 

מה המתנה שאני מביא לכיתה? לעולם? עין טובה, הכלה ודרישה כשילוב מנצח בעבודת המורה. מתן כלים יישומיים להחזרת תחושת השמחה והשליטה לעצמי כמורה ולתלמידים, תוך שימוש בכלים פסיכולוגיים ורוחניים בעבודת המורה.

7 מפגשים,

רותם שלף- שפיר ויעל בן יאיר

6

"אויר לנשימה"

פיתוח חשיבה חיובית, התמודדות עם שחיקה  ובניית חוסן אישי דרך כלים מעולם היוגה: תנועה, נשימה, הרפיה ועוד.

 

רוית איטה- מורה ליוגה, מנחת קבוצות ותומכת לידה

7

"לחוות את הלמידה כמשחק"

סדנה לחשיבה מקדמת ויצירתית לקידום איכות חיים משמעותית בעבודת ההוראה מזווית קצת אחרת. קבלת ידע וכלים להתמודדות במצבי לחץ יחד עם ניהול החיים ופיתוח מנהיגות המורה.

6 מפגשים בני שעה וחצי

נורית בלקין

8

" מיהו הילד המאתגר     בימינו?"

נלמד יחד על עולמו של הילד המאתגר- על מאפייניו, בהיבטים הרגשיים, החברתיים הקוגניטיביים וההתנהגותיים, וכן על הקשיים הנלווים לכך. נבין את טיבן של ההתמודדויות היומיומיות של המורה, נעניק כלים מסייעים למורה ולילד, על מנת שישתלב בצורה מיטבית במערך הבית ספרי. 
התייחסות להיבט ביטחוני

4 מפגשים, בני שעתיים וחצי

מנחים מטעם השירות הפסיכולוגי בשער הנגב

9

"רפלקטיביות בהוראה"

במרכז ההתייחסות של "הוראה רפלקטיבית" נמצאים: הפתעה, תמיהה, היעדר של "תשובה נכונה" או מצב של "חוסר שליטה". כל אלה מובילים את המורה לפגיעות, חרדה והפעלת אסטרטגיות של התגוננות. 
בקורס ילמדו דרכים חדשות בהן ניתן להבין את הקשר הקיים בין רגשות, מחשבות והתנהגות, ולפתח יכולת התבוננות על המצבים הפנימיים של הילדים ושל עצמכם.

4 מפגשים בני שעתיים וחצי

מנחים מטעם השירות הפסיכולוגי בשער הנגב

10

מיינדפולנס בהוראה 

בסדנא נחזק את שריר הקשב והשליטה העצמית, היציבות והחוסן הנפשי, באמצעות גישת המיינדפולנס (Mindfulness), שמהותה הפניית הקשב לחוויה של הרגע הנוכחי. את הטכניקות שילמדו ניתן ליישם ולתרגל בחיים האישיים והמקצועיים,

6 מפגשים

בני שעתיים וחצי

מנחים מטעם השירות הפסיכולוגי בשער הנגב

11

קשב וריכוז נעים להכיר

הפרעת קשב וריכוז היא תופעה שכיחה, זוהי מעין "מגפה" חברתית שכולנו מכירים את שמה אך מעט מבינים לעומקה. נלמד מהי הפרעת קשב? והשלכותיה על חיי הילד והמערכות השונות שמלוות אתו. 
נכיר כלים ייחודיים, לעבודה על ילדים עם הפרעות קשב וכיצד ניתן לתמוך בהם.

הכשרה בת 4 מפגשים בני כשעתיים וחצי

מנחים מטעם השירות הפסיכולוגי בשער הנגב

12

"כוחות בחינוך" -

תכנית ייחודית לפיתוח של אנשים וצוותים בחיי היום יום ובחירום

מרחב הכוחות של האדם והצוות ודפוסי הפעלתם, הם המפתח להתמודדות אפקטיבית בחיים, לביצועים איכותיים של צוותים ולתחושות אנרגיה, משמעות והתחדשות. 
בכל אדם ובכל צוות קיימים כוחות רבים שחלקם בלבד בא לידי ביטוי בחיי היום יום עקב השחיקה, הלחץ והאתגרים הרבים. התוכנית מורכבת ממגוון סדנאות התנסותיות ומשלבות למידה התנסותית  O/D/T מוסיקה, כתיבה, דמיון מודרך.

הסדנאות יכולות להתקיים כמפגש חד פעמי או כתהליך מתמשך של עד 6 מפגשים ומתקיימות בארגון או בטבע.

מהו"ת

13

סדנת ODT-"בונים קהילה בית ספרית"

הסדנה תעניק למורים כלים אפקטיביים וחדשניים ,  הבנה וניהול הדינאמיקה הקבוצתית ליצירת אקלים כיתתי פורה ללמידה והתפתחות. 
הסדנא הינה חווייתית, הלימוד הוא דרך משחק והתנסות (ODTׂ)

10 מפגשים בני שעתיים ורבע

מעיין פוקס